Montessori pedagógia lényege

2025.09.04

Montessori pedagógia lényege

Gyermekközpontúság

– Montessori hitt abban, hogy minden gyermek saját tempóban fejlődik, és a pedagógus feladata a környezet biztosítása, nem a direkt tanítás.

Előkészített környezet

– A tantermek úgy vannak berendezve, hogy a gyerekek szabadon választhassanak tevékenységeket, önállóan mozogjanak és tapasztalatokat szerezzenek.

Tanulás eszközökkel

– A Montessori-eszközök (pl. hengerkészletek, számrudak, betűtáblák) segítik a gyerekeket az absztrakt fogalmak kézzelfogható megértésében.

Önállóság fejlesztése

– A gyerekek megtanulják, hogyan vigyázzanak magukra, társaikra és környezetükre.

Vegyes életkorú csoportok

– A nagyobbak példát mutatnak a kisebbeknek, így erősödik a közösségi tanulás.

Csend és figyelem

– Fontos elem a koncentráció, az önfegyelem és a belső motiváció erősítése.

Montessori-eszközök fő csoportjai

1. Érzékelés fejlesztése

  • Hengerkészletek – különböző méretű hengereket kell a megfelelő nyílásba illeszteni → segít a szem-kéz koordinációban, térérzékelésben.

  • Rózsaszín torony – tíz kocka méret szerint, kicsitől a legnagyobbig → a térbeli gondolkodás és a logika fejlődik.

  • Barna lépcső – téglatestek sorba rendezése vastagság szerint → mennyiségi különbségek érzékeltetése.

2. Matematika

  • Számrudak – piros és kék színezésű rudak mutatják a mennyiségek hosszát 1-től 10-ig.

  • Gyöngyláncok – a számfogalom, szorzás, gyökvonás megértését segítik színes gyöngyökön keresztül.

  • Számkártyák – a helyi értékek (1-esek, 10-esek, 100-asok, 1000-esek) megtanulására.

3. Nyelv

  • Betűtáblák – érdes betűk, amelyeket a gyermek ujjával követ, így multiszenzorosan tanulja a betűalakot.

  • Mozgó ábécé – kivágott betűk, amikből a gyerek szavakat rak össze, mielőtt még tudna írni.

4. Mindennapi élet gyakorlatai

  • Öltöztető keretek – gombolás, cipzár, masni gyakorlása.

  • Vízöntés, kanalazás, öntés gyöngyökkel – koncentráció, kézügyesség és önállóság fejlesztése.

  • Virágöntözés, asztalterítés – önellátás és felelősségvállalás.

5. Környezetismeret, kozmikus nevelés

  • Térképek – puzzle-szerű kontinensekkel, országokkal.

  • Botanikai táblák – levelek és növények formáinak megismerése.

  • Állat- és növénymodellek – biológiai rendszerezés játékos tanulása.

 A mottója: "Segíts, hogy magam csinálhassam."